«

»

bejegyzés nyomtatása

Fansite interjú: Jeremy Gaffney

Nemrég felkeresett minket Loic Claveau a Carbine Studios Európai Vezető Kommunikációs Managere, hogy szeretnének velünk és még pár kisebb fansite-al közös interjút készíteni.

Így a múlt héten volt szerencsénk Loic Claveau-val, Jeremy Gaffney-el a játék Vezető Producerével, CosmicDebris-el a francia JeuxOnline szerkesztőjével és Myrddin-nel az MMO-Game.EU szerkesztőjével egy közös, közel egy órás Skype konferencia beszélgetésre, ahol mi hárman faggathattuk Jeremy-t aki hihetetlen lelkesedéssel válaszolta meg kérdéseinket.

Íme a teljes interjú magyarul:

Myrddin: Lesznek-e frakcióhoz kötött classok mint a WoWban volt a hordának sámán, allinak a paladin?

Nincs frakció specifikus class, a PVP és Raid balance miatt.

Myrddin: Gamescomon azt nyilatkoztátok hogy Embert mind a két frakcióval lehet kezdeni, ez még igaz?

Igen, Embert azért választottunk mert sok játékos összezavarodik a különböző fajok láttán ezért döntöttünk úgy, hogy akármelyik frakcióhoz is csatlakozik a játékos tudjon Embert indítani.

dann: Mi lesz a maximum szint és meddig tart majd eljutni oda?

Még nem döntöttük el, de a célunk az az, hogy több száz játékórába teljen elérni a szint határt.

Két fő szempontunk van: az egyik az, hogy ebben a több száz órában mindig legyen valami újdonság és soha ne legyen unalmas a fejlődés, a másik pedig, hogy amikor a játékos eléri a max szintet akkor rengeteg dolog várjon rá, hiszen a végén kezdődik majd igazán a játék. De erről még nem beszélünk, sok sok tesztelés vár még ránk, amint kész leszünk vele több információval fogunk tudni szolgálni.

Myrddin: Lesz valamiféle Talent rendszer hogy classon belül legyen különbség?

Igen, lesz rá mód, hogy a játékosok személyre szabják a karaktereiket. Amikor létrehozod a karaktered akkor választasz egy fajt, egy karakterosztályt ami elérhető a kiválasztott fajodnak és a négy játékút közül egyet. Ahogy fejlődsz a karaktereddel egyre több képesség közül tudsz majd választani.

dann: Hol tartotok a fejlesztésekben és mire fókuszáltok jelenleg?

Jelenleg abban a szakaszában vagyunk a fejlesztéseknek, hogy pakoljuk teli tartalommal a területeket, rengetek különböző területtel kész vagyunk, rétegesen töltjük fel, sok figyelmet fordítunk a területek tesztelésére is. Egyelőre Friends & Family teszt fázisban járunk, hogy mikor lesz nagyobb közönség által elérhető a beta tesztelés arról egyelőre nem tudunk pontos időpontot mondani.

Myrddin: Úgy nyilatkoztál, hogy nem szeretnétek azt, hogy a játékos miután elérte a maximum szintet akkor döbbenjen rá, hogy nem is szereti azt a játékutat/játékosztályt amit választott, mégis ezt a két dolgot ki kell választanunk a karakter kreáláskor.

Sokat gondolkoztunk rajta, hogy a játékutat mikor tudja kiválasztani a játékos, próbáltuk úgy is, hogy játék közben lehessen ki választani de végül amellett döntöttünk, hogy ezt az elején kelljen mindenkinek eldöntenie.

Való igaz, hogy a karakterosztályt sokan rosszul szokták megválasztani de erre hamar rájönnek általában a játékosok, viszont a játékút az egy különböző dolog ebből a szempontból is. A visszajelzések alapján úgy vettük észre, hogy ezt mindenki hamar el tudja dönteni hisz nem nehéz a választás: harcolni szeretsz, felfedezni, szocializálódni és építkezni vagy inkább az a típus vagy aki mindig 100%-ban szeretné összegyűjteni az összes dolgot amit meg lehet szerezni a játékban. Szóval ezt minden játékos el tudja dönteni magáról, hogy ő melyik kategóriába tartozik. Persze ennek is át kell mennie a teszt fázisokon, ha azt vesszük észre, hogy az emberek többsége folyton kitörli a karakterét mert inkább egy másik játékutat szeretne választani akkor nyilván megfontoljuk, hogy ezt a játékon belül lehessen inkább kiválasztani.

dann: A reddit interjúban azt nyilatkoztad hogy a szerverek több ezer fősek, ezeket úgy képzeljük el mint a WoW-ban vagy ez az ezer fő channelekre lesz osztva?

Nem lesznek channelek, a játékosok azt csinálnak amit csak akarnak. Tegyük fel, hogy ha mondjuk egy PVP szerveren rendeznétek egy hatalmas csatát akkor ezt megtehetitek, a játék motorját erre alkalmasan fejlesztettük, vagy ha találtok egy world bosst és ehhez 200 embert akartok összegyűjteni akkor 200 emberrel együtt ölitek meg, rajtatok áll.

Myrddin: Még egy kérdés a játékutakról. Én olyan fajta játékos vagyok aki szeret harcolni, gyűjtögetni, csapatjátékosok is, és szereti felfedezni a játék minden zugát. Ebbe úgy nagyjából mind a négy játékút bele tartozik, így melyiket választhatom?

A Tudós az ami illik hozzád és még sok hasonló játékoshoz. Ezt játékutat pontosan azoknak a játékosoknak találtuk ki, akik szeretik felfedezni a játékokat részletesen, szeretik összegyűjteni az összes achievementet.

dann: Mondtad, hogy dungeon-ök és egyéb érdekes események jelenhetnek meg a semmiből, nekem az lenne a kérdésem ezzel kapcsolatban, hogy ezek a dolgok előreláthatóak lesznek és ezáltal miután sokadszorra találkozunk velük unalmasak vagy épp ellenkezőleg?

Igen történnek ilyesmik, leszáll egy űrhajó a közeledbe és eljuthatsz vele egy rejtett területre. A játék motorja lehetővé teszi, hogy a terep menet közben változhasson szóval találkozhatsz olyasmivel is, hogy egy dungeon bejárata feltör a felszínre, ezeket az eseményeket a legtöbbször a játékosok idézik elő, a fejlesztések elején ezek  a dolgok még véletlenszerűek voltak. Például egy hajó lezuhan a földre, a túlélők felállítanak egy tábort a közelbe és ott te tudsz nekik küldetéseket csinálni, ez mind szép és jó volt de azt vettük észre, hogy a játékosok fel se fogták, hogy mi történt és miért került az oda, szóval nem nagyon látszott az egész dinamikusnak. Ezért döntöttünk úgy, hogy ezeket a dolgokat mind a játékosok idézzék elő, hogy átélhessék és jobban a részévé váljanak ezeknek az eseményeknek. Sok figyelmet fordítunk arra, hogy a játékosnak interaktív szerepe legyen a terület életében.

Viszont lesznek egyedi történések is ahogy említetted. Például vannak olyan területek ahol sok a préda állat és mellettük vannak még ragadozók is, vadmacskák akik vadásznak a kisebb állatokra és lehetnek a közelbe vadászok is akik meg a vadmacskákat akarják elejteni. Tegyük fel, hogy te a közelükbe mész a kisebb állatoknak, akkor azok megijednek tőled és megpróbálnak elmenekülni, így meg oda tudod kergetni a vadmacskákhoz. Aztán ha már legyengültek akkor te megtudod ölni mindet. A fejlett mesterséges intelligenciának köszönhetően ilyesmi egyedi dolgok is kialakulhatnak.

Szóval lesznek előre scriptelt jelenetek is és ilyen és ehhez hasonló spontán dolgok is, de mondok még egy példát egyedi eseményekre, az előző videónkban láthattad, ahogy a karakter a loftite közelébe tud magasra ugrani namármost, ha te Tudós vagy, (bár ezt nem említettük a videóban) akkor te tudod tanulmányozni ezt a követ és minél többször tanulmányozod annál erősebb lesz számodra szóval sokkal magasabbra tudsz majd ugrani. Van egy bányász terület a magasban nem messze teli loftite-al, épp arra jártam és próbálgattam, hogy vajon meddig lehet felugrani, sikerült elérnem a bányász területet de előtte találtam egy ugrást kétszerező buffot. Most képzeld el, hogy a loftite tanulmányozással már így is nagyon magasba lehet ugrani, ehhez még hozzá jön a buff és így gyakorlatilag sikerült bolygó körüli pályára állnom, ami nem is baj hiszen a világot repülésnek megfelelően építettük, ezzel nem is volt probléma, egészen addig amíg földet nem értem…

Ezek azok a dolgok amiket nagyon szeretünk, sok ilyesmi lesz.

Myrddin: Az Asheron’s Call-ban lehetett szörnyeket fejleszteni, terveztek valami ehhez hasonlót?

Jelenleg nincs tervben ilyesmi de nagy rajongója voltam ennek a dolognak akkoriban, még megvan ’94-ből az Asheron’s Call-os pólóm amin gyakorlatilag már alig van maradt pár betű. :)

Nagyon szerettem, lenyűgöző volt látni, hogy valaki felhúzott egy patkányt 112-es szintre de nem hiszem, hogy ilyennel találkozni fogunk a WildStar-ban.

dann: Tudsz mondani nekünk valamit az eddig be nem jelentett classokról? Lesz kifejezetten gyógyító karakterosztály?

Több class tud majd gyógyítani például az Esper is igen jó erre a feladatra, nem minden class tud majd tankolni de mindegyik tud majd támadó szerepet vállalni. Arra törekszünk, hogy ne történjen olyasmi, hogy egy bizonyos classból mindenképp kell x darab, hogy tökéletes legyen a raid vagy a dungeon csapatod. Szóval több szerepből lehet majd választani karakterosztályokon belül is.

Myrddin: Beszéltél a dinamikusan változó környezetről, a videóban láthattuk a szépen kidolgozott növényzetet mint például a magas talajnövényzet, mennyire lesz részletesen kidolgozva? Láthatjuk majd, hogy gyakorlatig benne állunk a fűben vagy lehet például árvíz a sok esőzéstől?

Galerus 12-20 zóna amit láthattunk a videóban, ezen a területen erősen fúj a szél, láthatjuk ahogy a elfújja a füstöt a területen vagy akár ahogy a növényzetet mozgatja, ezekre nagyon odafigyelünk, sőt még a környezetben levő élőlények is reagálnak ilyesmikre. Például észreveszik, hogy van a közelbe egy tábortűz, akkor van aki oda megy melegedni mert fázik de van olyan is aki nem megy a közelébe mert fél a tűztől. Ezek azok a dolgok amik véletlenszerűen jelennek meg, jó látni, hogy ki hogy reagál ilyen dolgokra.

Jelenleg nincs ilyen, hogy a sok eső miatt elönti a víz a területeket de mivel még a fejlesztések nagyon korai szakaszában vagyunk ezért nem jelentjük ki kifejezetten, hogy nem lesz ilyen.

CosmicDebris: Lesznek guild házak a játékban?

Sajnos guild házakról és hasonló dolgokról még nem beszélhetek.

dann: PC-re jelentették be a játékot, nem is terveztek konzolra fejleszteni?

Nem, nem tervezzük, hogy a WildStar megjelenne konzolon. Inkább kidolgozzuk a játékot tökéletesen egy platformra minthogy kiadjuk hiányosan többre.

Myrddin: Mit tudsz mondani nekünk a játék szociális részéről, a Gamescom-on még nem nagyon beszélhettél erről.

Most már egy kicsit bővebben tudunk nyilatkozni erről a témáról. Az igazat megvallva nem nagyon szeretünk olyasmiről beszélni amit még nem mutattunk be részletesen, és ez a dolog is ebbe a kategóriába tartozik. Van rengeteg jó ötletünk de ezekre még nagyon sok tesztelés vár.

A Telepes az a választható játékút aki lefedi a játék szociális részeinek javát. Őket sok erről szóló küldetés és jutalom várja. Ők építik fel a fő részeit a területeknek mint például házakat, városokat, új árusokat hoznak létre, új taxi pontot kötnek a már meglévőkhöz hogy megkönnyítsék az utazást. Egyszóval mindenki szereti ha sok Telepes van a közelben mivel rajtuk keresztül fejlődnek a területek. A Telepes például tud pikniket lerakni amiből ha esznek a többiek akkor kapnak +10 erőt, namost ő viszont +5-öt fog kapni minden egyes ember után aki fogyaszt a piknikéből.

CosmicDebris: Lehet-e állatokat megszelídíteni?

Nem, ezt még nem jelentettük be de a küldetések során lesznek ehhez hasonló dolgok, be lehet majd fogni állatokat hátasnak de lesznek olyan küldetések is amelyek során hozzád csapódnak állatok akik segítenek neked. Egyelőre nincs olyan karakterosztály vagy trade skill ami támogatja az állatok szelídítését de nem áll messze tőlünk ez a lehetőség.

dann: Hány fős raidek lesznek?

Általánosságban szeretjük a nagy létszámú raideket. Ahhoz, hogy több információval tudjak szolgálni még rengeteg tesztelést kell végrehajtanunk.

Tisztában vagyunk vele, hogy az end content az nem az átlagos játékosoknak való, nem is hozzájuk szabjuk hanem inkább a hardcore réteghez. Vannak olyan játékok ahol 10 fős vagy esetleg 5 fős raidek vannak, a WildStar-ban lesznek nagyobb raidek is de erről később még sokat fogunk beszélni.

CosmicDebris: Lesznek olyan esemény sorozatok amik hatására a világ átalakul?

Természetesen. Nagy hangsúlyt fordítunk a sztorira. Maximum szinten a legtöbb játék csak farmolásról meg raidelésről szól. A WildStar történetének kialakulását úgy tervezzük, hogy ne csak a raiderek hanem solo játékosok is átélhessék anélkül, hogy azt ordítanák rájuk: “húzzál már ki a tűzből, dotold már fel a bosst te noob!”.

dann: Mi történik ha egy karakter meghal?

A játékos választhat két dolog közül: a helyszínen feléled nagyobb büntetéssel vagy a városban éled fel kisebb büntetéssel. Ez még változhat a jövőben.

CosmicDebris: Milyen szerverek lesznek? Lesznek Role-play realmok is?

Nagyon nehéz jól kivitelezni a role-play-t MMO-kban mert a rengeteg különböző játékosnak a szerepjáték mind mást jelent. Folyamatosan kommunikálunk a jelenlegi és a leendő játékosainkkal, elemezzük a véleményüket ezzel a témával kapcsolatban is és a végén megpróbáljuk majd a lehető legjobbat kihozni belőle.

dann: Az Aukciós Ház és a trade rendszer ugyan olyan lesz mint más MMO-kban vagy lesz valami egyedi dolog?

Az AH mostanában kerül be a játékban egyelőre nagyon sok tervünk van ezzel kapcsolatban is de ez is olyan dolog amihez rengeteg tesztelés szükséges, ezek az ötletek mind attól függnek, hogy milyen visszajelzést kapunk majd a játékostól.

CosmicDebris: Tudnál nekünk pár szót ejteni az itemek testre szabhatóságáról?

Egy igen tartalmas bejelentésre készülünk a trade skillek, illetve a kraftolás -és gyűjtögetés kapcsán, és igen: A tárgyak testre szabhatósága sem fog kimaradni a lehetőségek közül.

dann: Lesznek repülésre alkalmas mountok?

Igen sok fajta repülő mount lesz, az egész világot úgy építtettük fel, hogy mindenhol lehessen repülni. Nagyon sokat fáradozunk azon, hogy a játékban való mozgás az jó móka legyen, ezért lesz double-jump, super-jump, super-speed és a loftite.

CosmicDebris: Lesznek fegyverzettel, páncéllal vagy speciális képességekkel ellátott járművek?

Mivel ez egy tudományos-fantasztikus játék ezért nem minden hátas élőlény, vannak járgányok is. A Hoverbike-ot már meg is mutattuk, de nem ez az egyetlen dolog az előzetesből, ami tényleg szerepelni fog a játékban is. Motorozgatni és Dungeon-öket találni amik a semmiből kerülnek eléd, növényeket tanulmányozni amik lángra lobbannak – csak pár példa. Nem a Hoverbike lesz az egyetlen mount a játékban.

dann: Tudsz mondani pár szót a group és raid rendszerről?

Egyelőre úgy néz ki, hogy 5 fős group-ok lesznek és ezt próbáljuk egyensúlyban tartani. Van pár nagyon jó ötletünk de ezek még mind tesztelésre várnak, a visszajelzésekből dől el, hogy ezek beválnak-e majd vagy sem. Ahogy haladunk vele fogunk róla beszélni.

CosmicDebris: Mi a PVP mozgatórugója? Lesznek battlegroundok is?

Amennyiben a játékos PvP szervert választ, lesz mód szabadtéri PvP-re. A legújabb videónkban még csak két területet mutattunk be, Algoroc-ot, és Galeras-t, ahol nagyjából 20 -as szintig lehet eljutni. Az ezt követő zónában nyílik meg a szabadtéri PvP lehetősége, amiről többet is meg lehet majd tudni, a zóna bemutatása után.

Készítünk nagyméretű battlegroundokat is, csapatkeresővel, ahol nyersz vagy veszítesz, aztán továbbállsz. Köszönhetően a játék motorjának, ami támogatja a menet közben módosítható környezetet, igazán elképesztő dolgokra vagyunk képesek. Erről lesz még később szó.

CosmicDebris: Láthattunk egy csomó ugrándozást. Ehhez azért ügyesnek kell lenni valamilyen szinten ugye?

Igen, ügyesnek kell lenned hozzá, hogy eljuss a rejtett helyekre. Ha felfedező vagy mindenféle ilyen dologra lehetőséged lesz. Jutalmakat is fogsz kapni ezekért a felfedezésekért. De más játékosoknak az ugrálás nem lesz ebben a tekintetben fontos, hiszen nem mindenki szeret ilyen dolgokkal foglalkozni. Nem akarunk olyan szituációkat hogy “Anyukám nem tud játszani, mert nem jön rá hogy kell átugrani A pontból B-be”.

Felfedezőként sok olyan helyet fogsz találni ahova felugorhatsz de ez sem csak az ugrálásról fog szólni, lesznek olyan helyek amik csak a felfedezőknek válnak majd láthatóvá, mint például egy rejtett út egy egyébként nehezen megközelíthető helyhez.

Köszönjük Loic Claveau-nak és a Carbine Studios-nak, hogy lehetőségünk volt részt venni ezen az eseményen, illetve Jeremy Gaffney-nek aki nagyszerű interjúalany volt. Biztosak vagyunk benne, hogy a játék nagyon jó kezekben van!

Továbbá hálával tartozunk CosmicDebris-nek a francia JeuxOnline szerkesztőjének és Myrddin-nek az MMO-Game.EU szerkesztőjének a közös munkáért, köszönjük!

Az adott cikk linkje: http://wildstar-online.hu/fansite-interju-jeremy-gaffney/